مشروح خطبه های نماز جمعه بخش سیراف۱۴۰۲/۱۱/۲۷

به گزارش سیراف صلوه خطیب جمعه سیراف ضمن دعوت حاضرین به تقوای الهی با اشاره به حدیث امام عسکری ع گفت: امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرماید: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص‌وَ حُسْنِ الْجِوَارِ آخری نیز حسن جوار است یعنی نسبت به همسایه به خوبی برخورد کنیم. همسایه گاه همسایه ی خانه به خانه است و گاه شهر به شهر و گاه مملکت به مملکت. همه باید مورد رعایت قرار گیرد و حتی اگر مسلمان نباشد باید مورد احسان و نیکی قرار گیرد. (البته مادامی که کافر حربی نباشد.) در اهمیت نیکى و احترام به همسایه همین بس که امیرمؤمنان على علیه‏السلام در وصیّت خود فرمود: «اللّه اللّه فى جِیرانکُم فانَّهُم وَصیَّةُ نبیُّکُم، ما زالَ یُوصى بِهم حتّى ظَنَنّا أنّه سَیُوَرِّثُهُم…». «درباره همسایگان از خدا بترسید که آنان سفارش شده پیغمبرتان هستند، همواره درباره ایشان سفارش مى‏فرمود تا گمان کردیم براى آنها(از همسایه) میراث قرار مى‏دهد(در مالشان سهمى تعیین مى‏فرماید) در حدیث دیگرى در اهمیت همسایه مى‏خوانیم:پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در عهدنامه‏اى که میان مهاجرین و انصار و هرکس به آنها بپیوندد نوشت: «۱٫ همسایه مانند خود انسان است نه زیانمند شود و نه گناه بورزد. ۲٫احترام همسایه مانند احترام مادر است، باید نسبت به همسایه هم چنین باشد»وی افزود: از اینجاست که هرکس بخواهد خانه‏اى خریدارى نماید، پیش از هرچیز از همسایه‏هاى آن خانه پرس و جو مى‏کند که مبادا در همسایگىِ یک همسایه ناباب قرار گیرد، چرا که همسایه بد کمر انسان را مى‏شکند چنانکه در حدیثى مى‏خوانیم:امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید: «مِن القواصِمِ الفواقر الّتى تقصِمُ الظّهْرَ جارُ السُّوء إنْ راى حسنةً أخفاها و إن راى سیّئَةً أفشاها».«از بلاهاى شکننده که کمر را مى‏شکند، همسایه بد است، اگر خوبى از تو ببیند، آن را نهان سازد و اگر بدکردارى بیند، فاش سازد». اما در مقابل، اگر همسایه خوب باشد، علاوه بر فوایدى که براى انسان دارد، حداقلّ آزارش به همسایه نمى‏رسد، در این زمینه امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید: «المُؤمنُ مَن آمنَ جارُهُ بوائقِه» مؤمن کسى است که همسایه‏اش از ستم و دغلکارى او در امان باشد. باز حدیثى دیگر از پیامبر گرامى اسلام صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : در باره اهمیت همسایه و نقش آن در زندگى جمعى انسانها، که فرمود:«مَن کانَ یؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الیومِ الآخر فَلیَحسنْ إلى جارِه» .کسى که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارد، باید به همسایگان خود نیکى کند.همچنین امام صادق علیه‏السلام مى‏فرماید:«حُسن الجوارِ یزیدُ فِى الرِّزق». «همسایه خوب بودن و رفتار خوب داشتن با همسایه مایه افزایش روزى است».حجت الاسلام عاشوری ادامه داد: همسایه کیست؟چنانکه از آیه شریفه هم استفاده مى‏شود، منظور از همسایه کسانى هستند که در اطراف خانه انسان، خانه داشته باشند و شبانه‏روز در هر لحظه و ساعت اگر بخواهند، بتوانند همدیگر را ببینند و مشکلات خود را در میان بگذارند اما آیا حد و حدودى هم بیان شده یانه؟ به بیانات پیشوایان معصوم علیهم‏السلام خود که آنها تفسیر کننده واقعى کلام خدا و خودشان سمبل همسایه خوب و نشان‏دهنده رفتار درست با همسایگان بودند، مراجعه مى‏نماییم تا حدود آن را روشن سازند:در احادیث آمده است تا چهل خانه از هر چهار طرفِ خانه انسان همسایه محسوب مى‏شود.از امام صادق علیه‏السلام سؤال شد حدود همسایگى چقدر است؟ فرمود: چهل خانه از هر چهار طرف. «ما حدُّ الجار؟ قال: أربعینَ دارا من کُلِّ جانبٍ»همچنین فرمود: «کُلِّ أربعینَ دارا جیرانٌ مِن بین یدیه و مِن خلفه و عن یمینه و عن شماله». همه چهل خانه از جلو و پشت و راست و چپ، همسایه محسوب مى‏شود»اگر چهل خانه از هر طرف حساب کنیم تقریبا تمامی یک شهر کوچک را در بر میگیردامام جمعه بخش سیراف احترام همسایه از دیدگاه قرآن را چنین توصیف کرد:آفریننده بى‏همتا و یگانه خالق هستى که خود؛ انسان را یک موجود جمعى آفرید، پس از سفارش انسانها به توحید و یگانگى خود و احترام به والدین و فامیل و ایتام و مساکین و فقراء، در مورد همسایه مى‏فرماید: وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ همچنین به همسایه‏هاى دور و نزدیک نیکى کرده و احترام نمایید.گرچه در معنى «قُربى» و «جُنُب» اقوال مفسّران مختلف است، ولى به گفته مرحوم علاّمه طباطبائى(ره)، منظور از «والجار ذى‏القربى»، همسایه‏هاى نزدیک؛ و از «جارالجنب»، همسایه‏هاى دور مى‏باشد، چرا که خداوند متعال صراحتا هر دو را بیان کرده است.خطبه دومایشان به شکرانه حضور میلیونی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره داشت:مردم شگفتی‌آفرین ایران اسلامی، با حماسه حضور آگاهانه در راهپیمایی شکوهمند ۲۲ بهمن، در یاری جبهه حق و انجام تکلیف دینی و انقلابی خود، رحمت و برکات الهی و رضایت قلب مبارک حضرت بقیة الله عجل الله فرجه الشریف را به‌دست آوردند و انشاء الله این حماسه در تعجیل فرج آن حضرت مؤثر خواهد بود. از ابعاد مهم این حماسه این حقیقت است که تبلیغات رسانه‌های دشمن، وسوسه‌های خناسان و دشواری‌های اقتصادی و معیشتی نتوانست عزم ملت ایران سست نماید.حضور وفادارانه و بصیرت‌مدار مردم در راهپیمایی‌ها، انتخابات‌ها و دیگر میدان‌های مجاهدت نشان داده است که مشکلات اقتصادی و معیشتی گرچه در تدبیر و مدیریت زندگی اخلال ایجاد کرده است؛ اما در تحلیل، این مردم فهیم دچار اشتباه محاسباتی نشده‌اند. در گفتمان جمهوری اسلامی، این مردم‌اند که کارگردان و طراح اصلی میدان سیاست هستند و به برکت التزام به اصل فاخر مکتب اسلام ناب، یعنی اصل امامت و ولایت، هیچ‌گاه سیاست‌زده و بازی‌خورده نخواهند شد. انشاء الله در این دو انتخابات سرنوشت‌ساز پیش‌رو نیز، مردم بزرگوار حق و تکلیف خود را در انتخابات می‌شناسند و برگ زرین دیگری را در دفتر انقلاب ثبت خواهند کرد.این مقام مسئول پیام‌های راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ را اینگونه تشریح کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن را می‌توان میثاق دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها با انقلاب اسلامی دانست. این معنا را می‌توان از حضور گسترده نوجوانان دهه هشتادی و نودی در این راهپیمایی فهمید. حضور نوجوانان دهه هشتادی و نودی در این راهپیمایی نشان داد که انقلاب اسلامی در عمق جان ایرانیان جای دارد و بنابراین، ماندگار خواهد ماند. پیام حضور حماسی۲۲ بهمن، با وجود شدت مشکلات اقتصادی، آن است که مردم با آگاهی از فشار‌های خارجی به عنوان یکی از مهم‌ترین ریشه‌های مشکلات اقتصادی موجود و تلاش دشمنان برای ایجاد دوگانه میان حل مشکلات و عدول از انقلابی‌گری، برخلاف خواست دشمنان، راه‌حل مشکلات را نه در تسلیم در برابر دشمنان، بلکه در پشتیبانی از کارگزاران انقلابی می‌دانند. بنابراین، این حضور حماسی هم مصونیت‌بخش کشور در برابر تهاجم ترکیبی دشمنان (با تمرکز بر جنگ شناختی) بوده و هم نقطه قوت و اتکایی برای مسئولان است تا با وقوف به پشتیبانی ملت، با عزم راسخ برای گره‌گشایی از مشکلات آنان اقدام کنند. از حضور باشکوه مردم ولایت مدار بخش سیراف در راهپیمایی ۲۲ بهمن کمال تشکر و قدردانی دارم. جزاکم الله خیرالجزاوی در ادامه بیان داشت: چگونه حضرت علی اکبری(ع) شویم؟ برای این‌که حضرت علی اکبری علیه السلام بشویم، باید بدانیم نسبت به حق پنج وظیفه و رسالت داریم: اولا، حق‌مدار و حق‌محور و حق‌اندیش و حق‌زیست باشیم. ثانیا، برای حق‌مداری، باید حق‌شناس باشیم. ثالثا، شرط مهم حق‌مداری، حق‌گویی است. رابعا، در حق‌گویی و دفاع از حق باید بصیرت داشته باشیم و از حق درست دفاع کرد. اما خامسا: در آخرالزمان ایمان و عمل صالحِ صِرف نجات‌بخش نیست، تواصی به حق و به صبر لازم است (مفاد سوره عصر). هر چی جلوتر می‌رویم، جنگ حق و باطل گسترده‌تر، عمیق‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. شرایط به‌قدری پیچیده است که «لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ وَ الْعِلْمِ بِمَوَاضِعِ الْحَقِّ». بدانیم آنهایی که برای غربت و مظلومیت فلسطین فریاد زدند، همگی مورد لطف و نگاه امام زمان(ع) قرار می‌گیرند و نجات پیدا می‌کنند؛ ولو مسلمان و شیعه هم نباشند. چون تقابل با اسراییل، شاخص آخرالزمانی حق است. هم‌چنین اگر وجدانا جمهوری اسلامی حق است (فارغ از قیمت دلار و تورم و…)؛ اگر حق است که هست، پس تکلیف روشن است. «اللّهُمَّ اِنّی اَعوذُ بِكَ مِنْ… ایثارِ الْباطِلِ عَلَی الْحَقِّ»(دعای هشتم صحیفه سجّادیه)؛ این دعا یعنی آرزوی حضرت علی اکبری(ع) شدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *