مشروح خطبه های نماز جمعه بخش سیراف۱۴۰۲/۱۱/۱۳+ تصویر

خطیب جمعه بخش سیراف در خطبه اول با اشاره به حدیثی از امام عسکری ع تقوی را عامل درونی پیشگیری از گناه دانست و افزود: امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرماید: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص‌ این فقره حاوی سفارش امام علیه السلام به هفت چیز است که اگر مورد توجه قرار گیرد، جامعه اصلاح می شود و امن و امان و آرامش فراگیر می شود. امام علیه السلام در ابتدا مردم را به تقوای الهی سفارش می کند. برای پیشگیری از گناه به دو عامل برونی و درونی احتیاج است. عامل برونی همان مأمورین انتظامی، بازرسان، قوه ی قضائیه و امثال آن هستند که جلوی جرم و گناه را می گیرند. عامل درونی که مهمتر است همان تقوا است و تا اصلاح نشود عامل بیرونی اثر لازم را ندارد. اگر این عامل درونی نباشد، حتی اگر قانون وضع شود، به آن عمل نمی کنند و یا آن را دور می زنند همان گونه که در سطح دنیا چنین است و قوانینی که تحت عنوان حقوق بشر وضع شده است ابزاری است در دست زورمندان تا ضعفاء را سرکوب کنند. این عامل درونی و حالت خداترسی و پرهیز از گناه که از درون می جوشد را تقوا می نامند. تقوا چیزی است که در همه جا به آن توصیه شده است و ریشه ی همه ی اصلاحات، سعادت ها و قرب الی الله است.وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ امام علیه السلام سپس به مسأله ی ورع اشاره می کند. بعضی فرق بین تقوا و ورع را در این دانسته اند که تقوا عدم ارتکاب گناهان مسلم است و ورع از شبهات. یعنی نه تنها گناهان مسلم را نباید مرتکب شوید حتی سراغ شبهات هم نباید بروید. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در جواب سؤال امیرالمؤمنین علیه السلام که عرض می‌کند. «ما أفضل الاعمال فی هذا الشهر فرمودند: «یا أباالحسن أفضل الأعمال فی هذا الشهر الورع عن محارم اللَّه عزّوجلّ»؛ بهترین اعمال در این ماه پارسایی از محرّمات خداست، آنچه را که خداوند تحریم فرموده انسان نسبت به آنها ورع داشته و وارسته باشد. ورع درجاتی دارد: اولین درجه آن که از همه نازلتر است ورع اهل توبه است که انسان از هر معصیتی می‌پرهیزد و توبه می‌کند و به اطاعت روی می‌آورد. از این بالاتر ورع اهل صلاح است که آنها از مشتبهات نیز می‌پرهیزند: «دَعْ ما یُرِیبُک الی ما لایُرِیبُک» (۲) «کاری که مشتبه است و حلال بودن آن روشن نیست را ترک کنید.» غذای شبهه ناک را نخورده و حرف شبهه ناک نزنند.گرچه ظاهراً حلال است ولی چون حلیّتش مشکوک است، ترک کن. این ورع صالحین است.وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ نکته ی بعد، خلوص نیّت است و اینکه تلاش و کوشش شما برای خداوند باشد. ریاکاری، ظاهرفریبی و عوام سازی موجب پیشرفت می شود.وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ دیگر اینکه نباید دروغ بگویید. دروغ عامل بسیاری از گناهان است. بدون سرمایه ی دروع یک سری از گناهان انجام نمی شود، تقلب، غیبت، تهمت، دزدی، غش در معامله و مانند آن همه با دروغ انجام می شود. در نتیجه اگر دروغ برچیده شود یک سری از این قبیل گناهان از جامعه برچیده خواهد شد. در روایت نیز آمده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَبْعَثْ نَبِيّاً إِلَّا بِصِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ بنا بر این بدون استثناء، صدق حدیث و اداء امانت در برنامه ی تمامی انبیاء بوده است. وی در ادامه تصریح کرد: نکته ی بعد همان ادای امانت است. امانت را نباید منحصر کرد در اینکه کسی پولی یا مالی را نزد انسان به امانت بگذارد و انسان در آن خیانت نکند. مواهب الهی در واقع امانات الهیه در دست ماست. نظام جمهوری اسلامی، قرآن، ولایت اهل بیت، فرزندان و جوانان ما همه امانت های الهی است که در دست ماست و باید حق امانت را در مورد آنها رعایت کرد. اگر ما سعی کنیم که حق این امانات رعایت شود جامعه بسیار اصلاح خواهد شد. اختلاس ها و سوء استفاده ها همه به عدم ادای امانت بر می گردد. حتی امام علیه السلام اضافه می کند که رعایت امانت باید حتی در مورد فاجر نیز رعایت شود. اسلام در کنار بیان یک سری امور که جزء حقوق مسلمین است یک سری حقوق را که مربوط به حقوق بشر است حتی اگر مسلمان نباشند را نیز بیان می کند.خطبه دومایشان در خطبه دوم به تحیّر و عصبانیت و واکنش غرب به پیشرفت‌های خیره‌ کننده ایران در هوا فضا اشاره کرد و بیان داشت: زمانی که ماهواره تحقیقاتی «ثریا» ۵۰ کیلوگرمی با «ماهواره‌بر قائم ۱۰۰» در ۳۰ دی امسال در مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، یعنی مداری که برای نخستین‌بار در دسترس کشورمان قرار می‌گرفت، دشمنانی که تازه بعد از چند روز از آن اتفاق بزرگ به خود آمده بودند، حملات علیه ایران را آغاز کردند. اما هیچ گاه تصور نمی‌کردند در فاصله یک هفته، قراراست بار دیگر برای نخستین‌بار شاهد قرار گرفتن سه ماهواره ایرانی با «ماهواره‌ بر بومی سیمرغ» با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین باشند. ماهواره «مهدا» و نانو ماهواره‌های «کیهان ۲» و «هاتف ۱» صبح روز یک‌شنبه در حالی در مدار قرار گرفتند که تا دو سال پیش با توجه به نگاه دولت دوازدهم، حتی ارسال یک ماهواره با اما و اگر‌های سیاسی سیاست‌بازان و چشم‌دوختگان به اجازه غرب با مشکل مواجه بود. برای آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی حصول ایران به این پیشرفت‌ها با وجود چهار و نیم دهه تحریم، تهدید و فشار، سخت و سنگین است چراکه حاوی این پیام مهم و راهبردی است که می‌توان هم استقلال سیاسی داشت و به آمریکا و غرب وابسته نبود و از آن‌ها نترسید و هم در همه زمینه‌ها پیشرفت خیره‌کننده داشت. آنچه امروزه سیطره آمریکا و غرب را به شدت تضعیف کرده است، انتشار جهانی همین پیام راهبردی است که می‌توان بدون اتکا به قدرت‌های جهانی مانند ایران کشوری مستقل بود و وارد باشگاه فضایی و هسته‌ای شد.وی در ادامه به مناسبت عید مبعث حضرت رسول اکرم ص خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در عید مبعث سال ۱۳۹۹ در تحلیلی دقیق انقلاب اسلامی را به مثابه بعثت نبوی صلی الله علیه و آله بیان کردند و فرمودند: «انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره معاصر تجدید کرد. امام بزرگوار توانست همان خط بعثت را که در طول زمان کمرنگ بود، پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان بدهد و نشان بدهد که اسلام یک دین جامع است. وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظام جمهوری اسلامی را به‌وجود آورد، همون حادثه‌ای که برای پیغمبران پیش می‌آمد، تکرار شد. یعنی اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند همچنانی که در مقابل پیغمبران صف می‌کشیدند».حجت الاسلام عاشوری به ابعاد شباهت انقلاب اسلامی و بعثت نبوی(ص) اشاره کرد:۱٫ عزت‌آفرینی: می‌توان این انقلاب را به انقلاب پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله تشبیه کنیم. با بعثت پیغمبر اسلام، خدای متعال مردمی را که از لحاظ تمدن، فرهنگ و زندگی مادی در پست‌ترین شرایط بودند، در مدت کوتاهی به عالی‌ترین شرایط رساند.۲٫ عبرت‌آموزی: روی آوردن به آموزه‌های غیراسلامی و جاهلی، آفت انقلاب اسلامی است، همان‌طور که انقلاب و بعثت نبوی(ص) چنین لطمه خورد. آفتی که ما را تهدید می‌کند، همان آفتی است که مسلمان‌ها را بعد از رحلت پیغمبر(ص) تهدید کرد.این مقام مسئول به‌مناسبت ساروز شهادت امام کاظم(ع) افزود:امام هفتم علیه السلام می‌فرمایند: «سه چیز مایه هلاكت است: شكستن پیمان و بیعت، ترک سنّت، و جدایی از جماعت». این سه گناه بزرگ، موجب هلاکت است. این بیان تنها ناظر به وضعیت فردی نیست و معنا و مفهوم اجتماعی نیز از این حدیث فهمیده می‌شود. این سه چیز باعث نابودی جامعه اسلامی است. جامعه یعنی شبکه‌ ارتباطات انسانی؛ و این شبکه در جامعه آرمانی قرآنی، با مفهوم ولایت شناخته می‌شود. در واقع این فرمایش ساختار شبکه‌ ولایت را مبتنی بر سه رابطه تعریف می‌نماید: رابطه طولی، رابطه عرضی و رابطه عُمقی.امام بخش سیراف مقابله با راهبرد دشمن در انکار ایام الله را جز وظایف مومنین خواند و افزود: جشنهای امسال باید باشکوهتر و کیفی‌تر برگزار شود. خصوصا اینکه دشمن یکی از اصلی‌ترین راهبردهای خود را دو رویکرد “کتمان” و “تحریف” در برابر عظمت واقعه انقلاب اسلامی قرار داده است از این رو “ذکر ایام الله” و “جهاد تبیین” دو راهبرد مقابله در برابر دشمن است. رهبرحکیم انقلاب اسلامی طی سالهای گذشته درباره ذکر ایام الله و بزرگداشت روزهای خدایی خصوصا دهه مبارک فجر رهنمودهای راهگشایی را بیان کرده‌اند که در زیر اشاره میشود:حجت الایلام عاشوری در ادامه اشاره به برتری ستاد نماز جمعه در جشنواره قلب شهر داشت و تاکید کرد: اختتامیه ی نخستین جشنواره ی فرهنگی – هنری ستاد نماز جمعه کل کشور تحت عنوان قلب شهر*، طی آیینی با حضور مسول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان ، امام جمعه شهرستان کنگان ، امام جمعه بخش سیراف ، مسئولین شهرستان کنگان و رؤسای ستادنمازجمعه کل استان که در شهرستان کنگان برگزار شد از ستاد نماز جمعه بخش سیراف بعنوان ستاد برتر استانی و راه یابی به مرحله ی کشوری تجلیل بعمل آمد. ابتدا خدمت مردم عزیز بخش سیراف تبریک عرض میکنم و از تلاشهای برادر عزیز و ارزشی و انقلابی جناب آقای حاج علی هژبری مسول ستاد نماز جمعه و همه اعضای برادر و خواهر تقدیر و تشکر مینمایم انصافا ستاد نماز جمعه کارهای بزرگی در هویت بخشی به جوانان و نوجوانان گام های بزرگی برداشته همین همیاران ستاد که قریب به ۶۰ نفر از نوجوانان و جوانان دختر و پسر تشکیل شده، تشکیل گروه سرود ، بحث رسانه ، مداحی ، اعتقادی و برنامه خوبی طراحی شده عده ای از همین همیاران سوره ها قرآن حفظ کرده اند و هر هفته در بحث قرآن کار میکنند نیاز به حمایت خیرین ، مسولین هست با دست خالی بچه ها کار میکنند.وی در ادامه گفت: اعتکاف فرصتی برای گسترش و تعمیق تربیت دینی و اجتماعی نسل جوان است بنابر آمار اعلام شده: سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کردند اما بنا بر آمارها، امسال نزدیک به یک میلیون نفر در بیش از هفت هزار مسجد سراسر کشور معتکف شدند آماری که از افزایش ۳۵ درصدی معتکفان حکایت می‌کند. از این جمعیت یک میلیون نفری، حدود ۸۰ درصد جوانان و نوجوانان و ۵۰ درصدشان، دانش‌آموز هستند یعنی کسانی‌که از نیمه دهه ۸۰ به بعد متولد شده‌اند و همین حکایت از جذابیت مسجد و آیین‌های دینی معنوی برای این نسل آینده‌ساز دارد. این موضوع نشان می‌دهد که بر خلاف تصور غلطی که توسط برخی افراد در سطح رسانه‌ها در بوق و کرنا می‌شود، این‌گونه نیست که نسل جدید، با مسائل و موضوعات دینی بیگانه باشد. قطعاً برخی نوجوانان و جوانان در جامعه ما به هردلیلی، دچار انحراف شده‌اند یا فریب خورده‌اند و یا از روی هیجان و احساسات ممکن است کارهای نامعقولی انجام دهند، اما کج‌سلیقگی و سطحی‌نگری است که جامعه نوجوان و جوان کشور را در این افراد خلاصه کنیم. این را هم اضافه کنیم که حتی اگر یک نوجوان یا جوان، رفتار هنجارشکنانه‌ای در سطح جامعه دارد، لزوماً به این معنی نیست که ضد دین است و یا مطلقاً نسبت به گزاره‌های دینی بی‌توجه است جا دارد از همه عزیزان که در برپایی این اعتکاف کمک کردند تشکر کنم از عزیزان در دفتر و ستاد نماز جمعه ، پنج شنبه های مهدوی ، هیئت ثارالله ، پایگاه های بسیج ، مسولین گرانقدر ، خیرین ، هیئت امنای مسجد امام حسن علیه السلام و هئیت امنای مسجد جامع از برادر عزیز جناب آقای مهندس عقیل منفرد که سالها در موضوع اعتکاف پشتیبانی میکند از همه تقدیر و تشکر مینمایماز حضور معاون عمرانی فرماندار جناب آقای مهندس رستگار و اداراتی که بعنوان میز خدمت در مصلی حضور پیدا کردند تشکر می نمایماز پدافند هوایی که پزشک متخصص چشم در مصلی مستقر کردند تشکر می نمایمروزهای بزرگ هر کشوری و هر ملّتی آن روزهایی است که یک حادثه‌ی الهی به‌وسیله‌ی مردم و با دست مردم در آن انجام گرفته است. ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله؛ خداوند متعال در قرآن دستور میدهد به‌پیغمبر که آنها را به‌یاد ایّام‌الله بینداز. ایّام‌الله همین روزهای بزرگ تاریخ‌ساز است… نباید بگذاریم که این حوادث به‌دست فراموشی سپرده بشود. انقلاب اسلامی ملّت ایران در مسیر حرکت خود، ایامی را رقم زده که دست قدرت خداوند در پیروزی مردم با ایمان نمایان شده است، روزهایی از جنس خدا، روزهایی ملقب به‌ایام الله؛ روزهایی همچون قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در اعتراض به‌دستگیری امام خمینی ، قیام مردم قم در ۱۹ دی سال ۵۶ در اعتراض به‌مقاله‌ی اهانت‌آمیز به‌امام خمینی، قیام مردم تبریز در ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای ۱۹ دی قم و واقعه‌ی کشتار مردم در روز ۱۷ شهریور ۵۷ توسط رژیم طاغوت و تمامی روزهای خونین انقلاب روز ۲۶ دی و فرار شاه از ایران بیعت نیروی هوایی ارتش با امام خمینی در ۱۹ بهمن سال ۵۷ تمام روزهای دهه‌ی فجر و روز ۲۲ بهمن که انقلاب در آن روز پیروز شد. انقلاب اسلامی پس از پیروزی نیز «روزهای نقطه‌ی عطف تاریخ و روزهای تاریخ‌ساز» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ را به‌همراه آورد و بسیار رقم خورد «روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده می‌کند. » ۲۷/۱۰/۱۳۹۸ روز رأی ۹۹ درصدی مردم به‌جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۵۸، روزهای هشت سال دفاع مقدس، تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸، حضور بی‌نظیر مردم در انتخابات در دوران انقلاب اسلامی، حماسه‌ی نهم دی ۸۸ روز تشییع شهید حُججی، حضو میلیونی مردم در تشییع شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و روز سیلی موشکی سپاه و حمله به‌پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در دی‌ ماه ۹۸ از همان ایامی است که «نشانه‌اند، دلیل راهند. » تا ما به‌قدرت الهی ایمان بیاوریم.ایشان تاکید کرد: بنابراین یوم الله روزی است که «دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند… روزهای تاریخ‌سازند، روزهای عادّی نیستند و از این‌رو شایسته یاد و بزرگداشت هستند چرا که «روزها تمام میشوند، لکن تأثیرات این روزها در زندگی ملّتها باقی میمانند؛ در روحیه‌ی ملّتها، در منش ملّتها، در مسیر ملّتها، آثاری که این روزها باقی میگذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است. خطیب جمعه سیراف توطئه فراموشی را ابزار دشمن خواند و اظهار داشت: این روزهای با عظمت و مردان و زنان تاریخ ساز آن، پیشران‌های مهم ایمانی و فرهنگی جامعه‌ی اسلامی بوده و هر کدام نشانه و بروز و ظهوری از قدرتِ الهی انقلاب اسلامی هستند. ایام الله هر کدام یک مشعلی هستند که از نظر جریان باطل باید خاموش بشوند. جریان باطلی که در مقابل شما، در مقابل این ملّت، در مقابل این انقلاب قرار دارد، این مشعلها را برنمیتابد؛ اینها را باید نابود کند، مشعلها را خاموش کند. از همان روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تا به‌امروز، دشمنان تلاش کرده‌اند تا با روش‌های مختلف، نقاط قوت نهضتِ انقلابی مردم ایران از جمله ایام‌الله را کتمان و انکار کنند راهبرد جریان باطل، کتمان ایّام‌الله یا کم‌رنگ کردن این‌جور حوادث است. راهبرد جریان باطل این است که نگذارد این جور روزها، این جور حادثه‌ها زنده بمانند، نورافشانی کنند. از نظر جبهه‌ی باطل این ایّام غالباً کتمان میشوند یا انکار میشوند. در واقع راهبرد دشمن در مواجهه با این ظرفیت و پشتوانه‌ی عظیم دینیِ انقلاب اسلامی مبتنی بر «فراموشی» است یک عدّه‌ای سعی میکنند این یوم‌الله‌های حساس این روزها را به‌دست فراموشی بسپارند، مسائل دیگری را مطرح کنند، شاید بتوانند این یاد این یوم‌الله بزرگ را تحت‌الشعاع قرار بدهند. وی وظیفه قرآنی در مقابل جریان کتمان را به مردم گوشزد کرد: مردم عزیز ما باید بدانند که حضور آنها در عرصه‌های مختلف، تعیین‌کننده‌ی امنیت ملی است. اگر مردم در صحنه حضور داشته باشند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند. این‌که شما می‌بینید دشمن‌های پُررو و وقیح و گردن‌کلفت در مقابل جمهوری اسلامی از هر عمل سختی اجتناب می‌کنند، به‌خاطر حضور مردم است؛ می‌ترسند، به‌معنای واقعی کلمه می‌ترسند؛ این‌ها تحلیل نیست، این‌که عرض می‌کنم، واقعیّاتی است که مستندهای آنها جزو مسلّمات است.مشارکت مردم در صحنه و در عرصه‌های مختلف به ویژه لیلة‌القدر انتخابات و تعیین سرنوشت کشور، مجرای اعمال حاکمیت حق و یک وظیفه شرعی و الهی و ملی است. مشارکت مردم در انتخابات، فقط یک پدیده سیاسی نیست، مظهر احقاق حق، اقتدار ملی، نماد حرکت اسلامی، آزادی، امتحان الهی، نقطه اتکاء حکومت و پشتوانه اصلی در مقابله با دشمنان و در یک جمله، مهم‌ترین ارکان حفظ و بقای نظام انقلابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *