مشروح خطبه های نماز جمعه بخش سیراف۱۴۰۲/۱۱/۲۰

خطبه اول

امام جمعه بخش سیراف در ابتدا با اشاره یه حدیث امام عسکری در ادامه مباحث خطبه گذشته بیان داشت: امام حسن عسکری علیه السلام در روایتی می فرماید: أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِي دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ وَ طُولِ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجِوَارِ فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ ص‌
طُولِ السُّجُودِ نکته ی دیگر، طولانی کردن سجود است. نزدیک ترین حال انسان به خدا، حال سجده است. روایات، سجده طولانی را باعث فریاد شیطان، دوری از وحشت قبر، نزدیکی به خدا و ریزش گناهان می داند. آری سجده آئين ائمه و سنّت توبه كنندگان است. امام سجاد(ع) آنقدر سجده می کرد و ذکر می گفت که در مواضع سجده ایشان آثار سجده نمايان بود. البته باید توجه داشت که سجده بر دو گونه است ۱- جسمانی ۲- نفسانی. امام صادق(عليه السلام) فرمود: «عَلَيكُم بِطُولِ الرُّكوُع و السُّجُودِ فَاِنَّ اَحَدَكُم اِذَا اَطَالَ الرُّكُوعَ وَ السُّجُودَ هَتَفَ اِبْلِيسُ مِنْ خَلْفِهِ فَقَالَ يَا وَيلَه اَطَاعَ وَ عَصَيْتُ وَ سَجَدَ وَ اَبَيْتُ»؛ (بر شما باد به طولانى كردن ركوع و سجود؛ زيرا وقتى كه يكى از شما ركوع و سجده خود را طولانى كند، ابليس ندا دهد از پشت سر او، واى بر من، اطاعت كرد و عصيان كردم، سجده كرد و إبا نمودم).
وی افزود: بيش از همه شيطان به مسئله سجده حساس است؛ زيرا او به وسيله همين سجده رانده شد، و در روايتى از مولى على(عليه السلام) آمده كه سجده را طولانى كنيد كه عملى سنگين تر بر ابليس نيست كه ببيند انسانى در سجده است، زيرا او امر به سجده شد و عصيان كرد. چنانكه در روايات آمده طولانى كردن سجده از آئين ائمه و سنّت توبه كنندگان است و سجده، گناهان را مى ريزد، چنانكه باد، برگ درختان را؛ سجده نهايت مرتبه عبادت فرزندان آدم است. در روايتى چنين آمده: «اَقْرَبُ مايَكُونُ الْعَبْدُ اِلَى اللّهِ وَ هُوَ سَاجِدٌ»؛ (نزديكترين حالت بنده به خدا وقتى است كه به سجده مى رود) خاندانى كه ما را امر به طول سجده كرده اند، خود به قدرى در سجده فرو مى رفتند كه پيشانى و زانوهاى آنها پينه مى بست. امام باقر(عليه السلام) مى فرمايد: «در مواضع سجده پدرم آثار سجده و برآمدگى و تورم نمايان بود و هر سال دو مرتبه آنها را قيچى مى كرد، در هر مرتبه پنج ثَفِنات بود و او صاحب ثفنات ناميده مى شد». در جاى ديگر امام باقر(عليه السلام) فرمود: «پدرم هرگاه نعمتى ذكر مى شد، یا آيه اى كه در آن سجده بود قرائت مى گرديد، يا خداوند دفع بلا و كيد از او مى كرد، يا از نمازش فارغ مى شد، يا اصلاح بين دو نفر مى كرد، در همه اينها سجده مى كرد و اثر سجود در تمام مواضع سجده اش نمايان بود؛ و از اين رو او را «سجّاد» مى ناميدند». امام سجاد(عليه السلام) گاهى در بيابان به سجده مى رفت و هزار مرتبه مى فرمود: «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حَقّاً حَقّاً لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ تَعَبُّداً وَ رِقّاً لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ إِيمَاناً وَ تَصْدِيقاً وَ صِدْقا». اينها در مورد سجده جسمانى بود؛ البته سجده كامل، ضميمه شدن سجده جسمانى با سجده نفسانى است. در روايتى از مولى على(عليه السلام) آمده: «سجود جسمانى قرار دادن اعضاء هفت گانه با خشوع قلب و اخلاص بر زمين است ولى سجود نفسانى، فراغت و دورى قلب از امور فانى و روى آوردن با آخرين همّت به سوى امور باقى و كندن لباس كبر و خودپسندى و قطع علائق دنيوى و مزّين شدن به اخلاق نبوى(صلى الله عليه وآله) است»
وَ حُسْنِ الْجِوَارِ آخری نیز حسن جوار است یعنی نسبت به همسایه به خوبی برخورد کنیم. همسایه گاه همسایه ی خانه به خانه است و گاه شهر به شهر و گاه مملکت به مملکت. همه باید مورد رعایت قرار گیرد و حتی اگر مسلمان نباشد باید مورد احسان و نیکی قرار گیرد. (البته مادامی که کافر حربی نباشد.)

خطبه دوم

ایشان خطبه دوم را اینگونه آغاز کرد: سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران محضر ملت شریف ایران ، خانواده های محترم شهدا ، جانبازان و ایثارگران و شما نماز گزاران تبریک و تهنیت عرض میکنم بهمن یاد آور حماسه ها، رشادت ها و جانفشانی های مردم عزیز ایران است که عشق به انقلاب و امام راحل و سربلندی وطن را یکپارچه و بی واهمه فریاد زند. از عموم مردم ولایت مدار بخش سیراف دعوت میکنم تا با حضور دشمن شکن خود در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، به ندای ولی امر مسلمین جهان لبیک گفته و با آرمان های امام راحل عظیم الشان و شهدای گلگون کفن، بار دیگر تجدید پیمان کنند.
انقلاب اسلامی ایران مهمترین و بزرگترین انقلابی است در دنیا که در نیمه دوم قرن بیستم در هنگامیکه جهان بین دو ابرقدرت شرق و غرب تقسیم شده بود با شعار ” نه شرقی ، نه غربی ” در ۱۹ دیماه سال ۱۳۵۶ آغاز گردید . و در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید . این انقلاب از جنبه های گوناگون سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی با تمام انقلابها به وقوع پیوسته ، قابل قیاس نیست . بدلیل اینکه بجز انقلاب اسلامی هیچکدام از انقلابها مشخصات و عناصر یک انقلاب واقعی را که در برگیرنده تمام باورها و ارزشهای آن جامعه و مشارکت تمام اقشار اجتماعی باشد ، نداشته اند . استاد بزرگوار شهید مطهری میفرمایند : ” اگر قرار باشد نظیری برای انقلاب اسلامی ایران پیدا کنیم . شاید بتوانیم انقلاب صدراسلام را مثال بزنیم ” برای تأکید بر استثنایی بودن این انقلاب ، همانقدر بدانیم که مناخیم بگین نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی اسرائیل میگویند : پیروزی انقلاب ایران برای اسرائیل به معنای یک زلزله بزرگ است
امام جمعه بخش سیراف ادامه داد:چرا باید همه در راهپیمایی روز ۲۲بهمن حضور پیدا کنند؟» که در این مطلب، به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت: قبل از بیان هر دلیلی باید روی این کلام رهبر معظم انقلاب تاکید کنیم: ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت پر افتخار ملت ایران و یادآور پر شکوه‌ترین روز تاریخ ملت ایران است چرا که مردم در این روز عزت، عظمت و قدرت خود را به دست آوردند.
ایشان دلایل را اینگونه تشریح کردند: ۱-. تعظیم شعائر خداوند در آیه ۳۲ سوره حج می فرماید:
وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ / هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست.
شعائر به معنای علامت‌هاست و در آموزه‌های قرآنی و دینی برای معرفی دین، مکتب، دعوت به خداوند و دوری از شیطان است. شعار دادن و نشان دادن علامت، یک امر دینی است که در شکل‌های گوناگون به‌کار گرفته می‌شود و عمومیت دارد و مصداق بارز این شعائر امروز نیست مگر شرکت در حرکت عظیم ملت مسلمان ایران در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن .

  1. زنده نگاه داشتن ایام الله خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم درباره زنده نگاه داشتن ایام الهی می فرماید:
    وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَیٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ / ما موسی را همراه با نشانه ها و آیه هایمان فرستادیم (و دستور دادیم) قوم خودت را از ظلمت ها به سوی «نور» بیرون آر، و آنان را به یاد ایام الله بینداز.» روز ۲۲بهمن نیز روز نجات ملت ایران از چنگال طاغوتیان زمان، روز آشکار شدن نعمت بزرگ الهی یعنی، استقلال و آزادی بود.
    ۳- یاری نظام و رهبری در آیه ۱۲۰ سوره توبه می خوانیم مَا کَانَ لِأَهْلِ الْمَدِینَةِ وَمَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ أَنْ یَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ وَلَا یَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ۚذَٰلِکَ بِأَنَّهُمْ لَا یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ اهل مدینه و بادیه‌نشینان اطرافشان نباید هرگز از (همراهی) پیغمبر تخلف کنند و نه هرگز جان خود را از جان او عزیزتر شمارند، زیرا هیچ رنج تشنگی و خستگی و گرسنگی در راه خدا نکشند

۴-عصبانی کردن دشمن خداوند در آیه شریفه۱۲۰ سوره توبه به علت دیگری از علل شرکت در راهپیمایی دهه فجر اشاره کرده و می فرماید: وَلَا یَطَئُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلَا یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلًا إِلَّا کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ / و هیچ قدمی در جایی که کفار را خشمگین کند ننهند و هیچ دستبردی به دشمنان نرسانند جز آنکه در مقابل هر یک از این رنج و آلام عمل صالحی در نامه اعمالشان نوشته شود. بنابر این آیه شریفه هر ضربه ای که جبهه مقاومت می خورد یا به دشمن می زند و هر هزینه مالی در این مسیر برای رزمندگان جبهه مقاومت رفتار پسندیده محسوب می شود. حرکت های دسته جمعی که موجب خشم کفار شود، مطلوب است. گاهی بعضی از مجذوبان و مرعوبان غرب در برابر اقداماتی که باعث خشم دشمنان می شود، موضع گیری کرده و می گویند چرا کاری می کنید که موجب تحریک دشمن شود در حالی که قرآن تاکید می کند هر حرکتی که موجب خشم دشمن شود مستوجب عمل صالح است. ۵٫ برهم زدن اهداف دشمن به فرموده رهبر معظم انقلاب:هدف اصلی دشمن برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و از بین بردن آن، ایجاد اختلاف و بی اعتمادی میان آحاد جامعه است لذا مهمترین وظیفه در مقابل این نقشه پلید، حفظ راهبرد وحدت است و به توفیق الهی مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آنها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.
خطیب جمعه سیراف مردم را جنود الهی خواند و خاطر نشان کرد: اگر مردم در صحنه سیاست و اجتماع دینی حاضر نبوده و نسبت به سرنوشت نظام حاکم بی‌تفاوت باشند و با پندار جدایی دین از سیاست یا رفاه‌طلبی یا بهانه‌های دیگر از حضور در صحنه محروم گردند، آن نظام سرنگون خواهد شد و رقیب خون‌آشام آن چیره می‌گردد، چنان‌که حکومت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام) نشانه خوبی برای این تجربه تلخ است. خداوند پیامبر را از دو راه کمک کرد: امداد غیـبی و هدایت مردم به سوی آن حضرت و دعوت مؤمنان به یاری ایشان؛ یعنی اگر مردم در صحنه آمده و حضور آنها مؤثّر بوده، بر اساس توحید، طبق امداد الهی بوده است، پس مردم هرگز همتای خدا نیستند، بلکه در تحت هدایت الهی، توفیق یاری دین را در شرایط خاصّ فراهم می‌کنند. مشارکت و حضور مردم در انتخابات که از مصادیق «امر جامع» قرآن است، هم «تکلیفی شرعی» است، هم «حقی بزرگ» برای آحاد مردم، و هم «قدرتی الهی» برای تحقق اهداف الهی. به همین نسبت عدم حضور در آن، گناهی سیاسی اجتماعی، محرومیت از حقی بزرگ و بی‌پشتوانه گذاشتن جبهه حق است. به همین دلیل سیره امامان انقلاب همواره تأکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده است و تأکید نموده‌اند که نه تنها جمهوریت، بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است. و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
.حجت الاسلام عاشوری گفت در انتخابات ببین دشمنت کجا را داره می‌زنه همانجا را بیشتر مراقبت کن.
وی به مواضغ مورد تهاجم دشمن چنین اشاره کرد:
شبکه اسرائیل فارسی: رای ندید -شبکه‌صهیونیستی‌اینترنشنال:رای ندید-شبکه بهایی منو تو: رای ندید-شبکه رادیو فردای آمریکا: رای ندید-شبکه سازمان مجاهدین: رای ندید-شبکه سلطنت طلب خارج نشین: رای ندید-شبکه تروریستی کوموله: رای ندید-شبکه وهابی جدایی طلبان بلوچ: رای ندید-شبکه جدایی طلب پان ترک: رای ندید-شبکه پان کرد ها : رای ندید-شبکه نفاق بی بی سی: رای ندید-شبکه ووآ فارسی: رای ندید. شهید همتگفت هر وقت در مناطق جنگی راه را گم کردید، به آتش دشمن نگاه کنید که کجا را می کوبد؛ همانجا جبهه خودیست. علاوه بر اصل شرکت در انتخابات، درباره افرادی که به آنها رأی می‌دهید هم این قاعده را تطبیق دهید.
این مقام مسئول شاخصه های فرد اصلح از دیدگاه علی ع را اینگونه برشمرد:
علی (ع) با کلامی گویا، شاخصه هایی را برای انتخاب اصلح فرموده اند که در نوشته زیر به ۱۰ مورد از مهمترین آن ها اشاره شده است:. ساده زیستی و عدم ثروت اندوزی « اَلا وَ اِنَّ اِمامَکمْ قَدِ اکتَفی مِنْ دُنیاهُ بِطِمْرَیهِ، وَ مِنْ طُعْمِهِ بِقُرْصَیهِ ؛ آگاه باش امام شما از تمام دنیایش به دو جامه کهنه، و از خوراکش به دو قرص نان قناعت نموده »

. محکم برخورد کردن با نزدیکانی که دارای فساد اقتصادی هستند. « لَوْ اَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ فَعَلا مِثْلَ الَّذِی فَعَلْتَ، ما کانَتْ لَهُما عِنْدی هَوادَةٌ، وَ لا ظَفِرا مِنّی بِاِرادَة؛ اگر حسن و حسینم آنچه را تو انجام دادی انجام می دادند، از من نرمشی نمی دیدند، و به مرادی نمی رسیدند». عدم همراهی و به کار گیری دنیا طلبان« فَاِنَّک قَدْ جَعَلْتَ دینَک تَبَعاً لِدُنْیا امْرِیء ظاهِر غَیهُ؛ تو دینت را تابع دنیای کسی نمودی که گمراهیش معلوم است ». عقب نشینی نکردن در برابر دشمن « لاینْکلُ عَنِ الاَْعْداءِ ساعاتِ الرَّوْعِ؛ ساعات هولناک از دشمنان نهراسد و عقب ننشیند ». به نظرات مردم اعتنا داشته باشد «وَ لَا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ؛ و مگوی که مرا بر شما امیر ساخته‏ اند و باید فرمان من اطاعت شود» . به اقشار ضعیف توجه داشته و در صدد کاهش گرفتاری های مردم باشد«ثُمَّ اللهَ اللهَ فِی الطَّبَقَةِ السُّفْلَی… خدا را خدا را (در نظر داشته باش) درباره طبقه پایین اجتماع» . کینه و دشمنی بین مردم راه نیاندازد «أَطْلِقْ عَنِ النَّاسِ عُقْدَةَ کُلِّ حِقْد؛ گره هر کینه ای را در مردم بگشای.. تلاش برای از بین بردن فساد «فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولَئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الأحْوَالِ؛ ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخشکان» . سوء ظن به دشمن حتی هنگام صلح «وَ اتَّهِمْ فِی ذلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ و به دشمن خوش بین مباش.. نظارت بر زیر دستان و انتخاب فرد شایسته برای خدمت به مردم « ثُمَّ انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً؛ سپس در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار»
وی تاکید کرد: اهمیت شاهکار بزرگ وزارت اطلاعات در ضربه فرامرزی به موساد فوقالعاده بالاست. بیانیه وزارت اطلاعات در شناسایی و کشف و ضربه‌زدن به عناصر اصلی و فرعی موساد در ۲۸ کشور دنیا نباید این عملیات راهبردی از سوی سـربازان گمنام امام زمان علیه السلام از نگاه ما مخفی بماند.ایران اطلاعات خود را با سرویس‌های امنیتی کشورهای همراه و غیر متخاصم به اشتراک گذاشته و دور جدیدی از افزایش همکار‌ی‌ها را با آن‌ها آغاز کرده است. به نظر می‌رسد در جریان تبادل احتمالی این اطلاعات، معامله‌های امنیتی و امتیازات خوبی در انتظار ایران باشد. بخشی از این معاملات و امتیازات اطلاعاتی، بارها قبل از این مایه نگرانی اپوزیسیون خارج‌نشین شده بود که به قسمتی از معاملات امنیتی بین ایران و کشوری که در آن مقیم شدند یا همکاری می‌کنند، تبدیل نشوند.همچنان‌که در بیانیه وزارت اطلاعات نیز آمده این جاسوسان در کشورهای دیگر اقدامات ضد امنیتی قابل توجهی علیه مردم و کشورشان انجام دادند که در محاسبات آن کشورها در قبال رژیم صهیونیستی قطعا بی‌تاثیر نخواهد بود. دستگیری‌ها و برخوردهایی که در روزهای اخیر در کشورهای مختلف صورت گرفته، نشان می‌دهد که وزارت اطلاعات چقدر دقیق و درست عمل کرده است
ایشان در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: میلاد با سعادت امام حسین علیه السلام و روز پاسدار تبریک عرض میکنم در سومین روز ماه مبارک شعبان خنده بر لب اهل بیت آمده است؛ دل‌ها بی‌قرار و بی‌تاب است تا دردانه‌ای پا به جهان گذارد. مقدم حضرت امام حسین ع مبارک باد. هرآنکه به راه امام حسین راهی است، از هر گمراهی به دور بوده و غم عالم به دل او راه ندارد. تولد امام حسین بر شما راهروی آن امام معصوم مبارک باد عظمت روز سوم شعبان را باید به‌ عنوان پرتوی ازعظمت حسین‌بن‌علی به‌حساب آورد و به‌شمار آورد؛ روز بزرگی است. در این روز کسی متولد شد که سرنوشت اسلام، به او، به حرکت او، به قیام او، به فداکاری او، به اخلاص او بسته بود چهارم شعبان ولادت حضرت عباس علیه السلام و روز جانباز تبریک عرض میکنم پرچم‏دار کربلا و پاسدار حرم اهل بیت مصطفی صلی‏الله‏علیه‏و‏آله ؛ حضرت عباس علیه‏السلام ویژگی‏ها و فضایل فراوانی دارد که القاب و کنیه‏های آن حضرت، نشان‏گر برخی از آن‏هاست. ماه بنی‏هاشم، از جمال او حکایت دارد. سقای کربلا، از فداکاری عباس علیه‏السلام در رساندن آب به اهل‏بیت علیهم‏السلام حکایت می‏کند. قهرمان علقمه و پرچم‏دار کربلا، شجاعتش را بازگو می‏کند. پاسدار حرم، گواه جانبازی او در راه اهل بیت علیهم‏السلام است. باب‏الحوایج، شکوه او را نزد خداوند، نشان می‏دهد و سرانجام، عبد صالح، از عظمت معنوی عباس بن علی علیه‏السلام حکایت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *