مشروح خطبه های نماز جمعه بخش سیراف۱۴۰۲/۱۰/۲۹

امام جمعه بخش سیراف در خطبه اول بعد از اینکه حاضرین را به تقوا دعوت نمود ادمه داد: ماه رجب ، فرصتي مهم براي عبادت بهتر و بيشترو بندگي خداي متعال است . ماهي است بسيارپر فضيلت كه هر كسي مي تواند از فرصتهاي كم نظير آن، براي رشد معنوي و تقرب به خداي متعال استفاده بنمايد. ماهي است براي توبه و بازگشت به سوي خدا ، ماهي است براي ذكر و دعا و تضرّع به درگاه خدا ، تا آنجا كه درروايتي از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم چنين نقل شده است :
إن الله تبارك و تعالي نصب في السماء السابعة ملكا ، يقال له : الداعي ،فإذا دخل شهر رجب ، ينادي ذلك الملك ، لكل ليل منه إلي الصباح : طوبي للذاكرين ، طوبي للطائعين ، و يقول الله تعالي : أنا جليس من جالسني ، و مطيع من أطاعني و غافر من استغفرني ، الشهر شهري ، و العبد عبدي ، والرحمة رحمتي ، فمن دعاني في هذاالشهر أجبته ، و من سألني أعطيته ، و من استهداني هديته ، و جعلت هذا الشهر حبلا بيني و بين عبادي ، فمن اعتصم به وصل إلي .
همانا خداي تبارك و تعالي در آسمان هفتم فرشته اي به نام داعي منصوب كرده است ، پس هنگامي كه ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته هر شب تا به صبح چنين ندا سر مي دهد :
«خوشا بر ذاكران ، خوشا بر اطاعت كنندگان ، خداوند تعالي مي فرمايد : من همنشين هر كسي هستم كه با من هم نشيني كند و مطيع كسي هستم كه مرااطاعت كند و آمرزنده كسي هستم كه از من آمرزش طلبد . اين ماه ، ماه من است و بنده ، بنده من و رحمت ، رحمت من . پس هر كس در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش مي كنم و هر كه از من درخواست كند عطايش مي كنم و هر كه از من هدايت طلبد ،هدايتش مي كنم و اين ماه را ريسماني ميان خود و بندگانم قرار دادم پس هركس به آن چنگ زند ، به من خواهد رسيد . »
از جمله اعمال بسيار پر فضيلت اين ماه ، روزه است . هر كس ، هر چند روز از اين ماه بيشتر روزه بگيرد ، اجر و ثواب بيشتري خواهد داشت تا آن جا كه براساس روايتي از امام ششم عليه السلام روز قيامت ندا داده مي شود : « أين الرجبيون ؟ » ۲ ( رجبيون كجايند ؟) و آنگاه گروهي با جلال و جمال خاصي بر مي خيزند كه اوصاف آنان در روايت ذكر شده است . اين گروه ،كساني هستند كه اهل روزه داري در ماه رجب باشند حتي يك روز .

خطیب جمعه سیراف در خطبه دوم افزود: خدا را شاکر و سپاسگزارم که توفیق رفیق راه شد که از نزدیک نائب امام زمان عج را زیارت کنیم در این دیدار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای فرمودند سلام ما به مردم منطقه برسانید و طبق وظیفه مامور با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب خدمت شما عزیزان هستم رهبر عزیزمان فرمودند:
جایگاه مردم در حکومت اسلامی تا به حال در دو محور حق و تکلیف بررسی شده است که به طور خلاصه، مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از: انتخاب نظام حکومت اسلامی، انتخاب مسئولان نظام اسلامی، مشورت حاکم اسلامی با مردم؛ نظارت مردم بر زمامداران، مشارکت در قانون‌گذاری، نقش مردم در پشتیبانی و همراهی با دولت، حق آزادی برای مردم در چارچوب قانون اسلامی و غیره.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری با تأکید بر اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم در نظام اسلامی، در بیانات و فرمایشات خود، به چهار شاخص مهم و اصلی برای مردم اشاره کرده‌اند که عبارت است از: «آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی».

این مقام مسئول بیان داشت: به نظر رهبر بزرگوار، علاوه بر این‌که وجود این چهار شاخص برای مردم لازم و ضروری است؛ سه شاخص نظارت، مشارکت و همگامی، به صورت تکلیف و وظیفه شرعی بر مردم واجب است.این امر نشان از این دارد که راهبرد رهبر انقلاب برای عبور از شرایط فعلی «کارآمدی مردم‌نهاد و مردم‌بنیاد» است. الگویی که پیش‌تر در زمان امام (ره) در مقطع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و فعالیت‌های جهاد سازندگی مثمر ثمر و نتیجه‌بخش بودن خود را نشان داد.
ایشان اظهار داشت: حال با تأکید بر آنچه گفته شد در فرمایشات مهم رهبری، چند نکته قابل برداشت و شایسته توجه ویژه است:
اول: سپردن کارها به مردم در همه مراحل دوم: حضور فعال مردم در همه میدان‌ها وصحنه‌ها
سوم: خدمتگزاری به مردم در همه زمان‌ها و شرایط چهارم: واگذاری کارها با زمینه‌سازی مناسب
حجت الاسلام عاشوری با اشاره به آتش در خرمن دشمنان با دوربردترین موشک‌ها گفت: دوشنبه شب گذشته مقرهای تروریستی داعش و موساد در سوریه و اربیل مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفته و منهدم گردید. به گفته مقامات سپاه این آغاز انتقام از تروریست‌ها بوده و تا آخرین نفر آنها مورد ضربه قرار خواهند گرفت.
ایران با این همزمانی حمله به داعش و موساد در انتقام حملات تروریستی، عملا رژیم صهیونیستی را همردیف داعش در تروریسم معرفی می‌نماید. در این حملات برای اولین‌بار از موشک‌های بسیار دقیق با برد بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر استفاده گردید. مقر تروریست‌ها در ادلب سوریه از جنوب خوزستان مورد حمله قرار گرفت در حالی که اگر از کرمانشاه و یا آذرباجان غربی اقدام می‌شد مسافت نزدیک‌تر بود اما انتخاب این برد کاملا حساب‌شده و معنادار می‌باشد وقتی بدانیم حداقل برد مورد نیاز موشکی از ایران به اسراییل تقریبا معادل همین ۱۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. این عملیات علاوه بر تنبیه و انتقام سخت از تروریست‌های میدانی در عین حال یک پیام هشدار‌آمیز بسیار محکم به رژیم صهیونیستی داشت که در صورت تداوم اقدامات تروریستی علیه مردم و منافع ایران، گرفتار انتقام دستان بلند ایران خواهد شد. انتقام اصلی نابودی اسرائیل و خروج آمریکا از منطقه است.
عاشوری با اشاره به اهداف حمله آمریکا و انگلیس به یمن اامه داد: انگلیس و آمریکا با هدف حمایت از اسرائیل و به بهانه تأمین امنیت دریانوردی در بامداد جمعه ۲۲ دی ماه به نقاط زیادی در یمن حمله کردند. اما دلایل و اهداف این حمله چه بود؟
از زمان شروع حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه بازوهای محور مقاومت علیه منافع اسرائیل و آمریکا فعال شده‌اند. حزب‌الله لبنان جبهه شمالی سرزمین‌های اشغالی را هدف حملات خود قرار می‌دهد و حشد الشعبی عراق نیز پایگاه‌های آمریکا را مورد حمله قرار می‌دهد. اما انصارالله یمن اقدام بسیار موثرتری انجام داده و در حمایت از فلسطین به کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ و تنگه باب المندب حمله می‌کند. تاکنون بیش از ۳۵حمله صورت گرفته و بندر ایلات اسرائیل خالی از کشتی شده و تعطیل است. آمریکا بار دیگر حمله‌ای از پیش باخته را شروع کرده است. تجربه آمریکا در جنگ افغانستان و عراق و سوریه به خوبی موید این مسأله است که دوران تعیین‌کنندگی غرب گذشته است و این حملات تنها برای دفاع از اعتبار ادعایی آمریکا صورت گرفته است. چرا که در کل هیچ تاثیری بر معادلات منطقه‌ای نداشته و انصارالله در ادامه حملات خود را از سر گرفته است.
ایشان در ادامه اعتکاف را راه و رسم سبک بالی خواند و افزود: اعتکاف به‌دلیل دو رکن روزه و وقوف شبانه‌روزی در مسجد و شب‌زنده‌داری، بهترین فرصت‌ها برای سبکبالی است. نماز شب که بهترین و راهوارترین راحله است، چنان‌که از حضرت امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: رسیدن به خدا بدون مرکب راهوار (مطیّة)، میسور نیست و آن مرکب راهوار نماز شب است.دوم، روزه‌داری و کم‌خوری؛ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود جبرئیل از سوی خدا پیام آورد که چیزی پیش من مبغوض‌تر از شکم پر نیست که انسان همیشه سیر باشد: چون شخص پُرخور، مانند حیوانات می‌خورد و مانند جماد می‌افتد.

محمد صادق عاشوری با اشاره به صحبت های رییس جمهور خطاب به مسئولان گفت: کار مردم باید سریع و دقیق انجام‌شود.
رئیس جمهور در جمع نخبگان شهرستان فیروزکوه: کار ها باید با روحیه جهادی و بسیجی انجام‌گیرد، عادی و کارتابلی شدن کارها ممکن است هر مسئولی را آنقدر احاطه کند که دچار روزمرگی شود و از آفات کار اداری و سازمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *